Senaste observationer

Varför är det ofta fel på senaste observationer när man skall se på en viss station?Mvh Lasse

Kommentarer

  • Hej Lars, tack för ditt inlägg!

    Jag kan tyvärr inte svara på det, men har felanmält detta till vår driftkontroll och hoppas att dom kan hitta vad felet är!

    Ha det gott!!
  • Hej!

    Under min militärtjänstgöring (1978-1979) vid F6, Karlsborg var jag väderbiträde vid flygfältet på väderstation 544. För övrigt en mycket intressant tid! 😀

    När jag söker på väderstation Karlsborg på Internet idag kommer det upp färsk väderrstatistik men är det en automatiserad väderstation idag? På en sådan väderstation kan man väl inte få reda på sikt, molnförekomst, molnhöjd m m. Då måste det väl fortfarande vara en fysisk person som gör observationerna?

    M v h
    Anders
  • Hej Anders!
    Karlsborg är en automatsiks väderstation och inga manuella observationer utförs längre (åtminstone inte vad vi får in).
    Automatstationen är utrustad med vindgivare som ger vindhastighet och riktning, lufttemperaturgivare, luftfuktighetsgivare, lufttrycksgivare, s.k. present weather (PW) givare, vilken mäter luftpartiklarna i luften och kan beräkna sikt och även detektera nederbördstyp, samt molnhöjdsmätare vilken mha laser mäter moln som finns/passerar i princip rakt ovanför stationen. Mha algoritmer kan sedan total molnmängd beräknas.

    Det är förstås så att med de visuella parametrarna sikt och molnighet så har den automatiska tekniken begränsningar och kan inte uppfatta allt som det mänskliga ögat kan.
    Tex kan ju moln passera vid sidan om stationen och då missas av molnhöjdsmätaren.
    PW:n mäter en liten luftmassa precis vid stationen och det är inte alltid (men oftast) representativt för hur det ser ut en bit bort (tex dimma på avstånd).
    Läs mer i Kunskapsbanken på smhi.se
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/meteorologiska-matningar-1.5208

    Ha det gott!
  • Hej och tack för intressant svar! 😀
    Den tekniska utvecklingen har gått framåt med andra ord. Kan automatstationerna även läsa av olika molntyper (cumulus, cirrusmoln, altostratus, cumulonimbus m fl)?
    MvhAnders
  • Hej igen!
    De automatstationer som är utrustade med molnhöjdsmätare kan ge information om undersidan till molnen, och därmed ge en fingervisning om molntyp.
    Men exakta molnslag med undertyper kan egentligen bara avgöras av en fysisk person.

    Ha det gott!
  • Tack igen för snabbt svar!
    Ha en bra dag!
    Mvh
    Anders