Satellitbilderna över Skandinavien.

SMHI har ju nyligen förnyat kartor och satellitbilder över nämnda område. Tyvärr om än uppfräschat … så blev enligt signaturens mening satellitbilderna något otydliga. Orsaken ligger i att SMHI låter satellitbilderna innehålla samtliga molnlager varför en färgblandning uppkommer. Tidigare var det t.ex. svart himmel med enbart vita molnhimlar med cirrusmoln. Därefter kunde lager på lager av lägre molnformationer läggas på som då innehöll en färgskala. Jag önskar att ni återtar den svartvita cirrus -satellit-bilden som grund-sättning.  Prova.  sign. "Cirrus"

Kommentarer

  • -ja  ...  det är dessa två bilder i färg som efter er omläggning  ... tillräckligt retat signaturen. Tidigare var satellitbilden helsvart som om den fotgraferades nattetid och den vita cirrusbilden framstod klar. Omläggningen senare angav en mjölkaktig och svår urskiljbar bild av de olika molnslagen. Tillbaka så att den svarta cirrusbilden klart visas.  Tack.  sign. "cirrus"
  • Hej igen,
    De tidigare bilderna som du saknar var bilder från satelliternas IR-kanaler. En del av det nya fanns tidigare också. Det som är nytt är att vi sammanflätar nattbilder som baseras på rena IR-kanaler med dagbilder som baseras på både IR och visuella kanaler.
    Vad synd att du inte gillar dem, är det något specifikt du använder satellitbilderna till?