Sanderosion på Afrikas västkust

Hej,
I ett inslag på TV2 Aktuellt den 8/10 2018 visade reportern Claes Löfgren att delar en kåkstad i Monrovia i Liberia just hade spolats ner i havet och att det berodde på den globala uppvärmningen. Jag blev förvånad över att klimatförändringen redan har fått så stora effekter i Liberia. En koll av satellitmätningarna för Västafrika visar på en havsnivåhöjning av 0 till 3 cm per årtionde och jag kan heller inte se att antalet svåra stormar har ökat där ännu. Aktuellt kunde inte ge en mer specifik förklaring än den globala uppvärmningen rent allmänt. Jag vet ju att sanderosion ibland kan orsakas av mänsklig påverkan såsom muddring, sandtäkt och nerhuggning av mangrove. Jag skulle gärna vilja veta om klimatförändringarna redan gått så långt i Liberia att de sannolikt har orsakat en så stor bortspolning? Jag inser förstås att om havsnivåhöjningarna fortsätter i ökad takt kan de få den effekten.

Kommentarer

  • Hej Lars- Eric
    SMHIs kunskapscentrum för klimatanpassning stödjer svenska myndigheter i att hantera klimatförändringen i Sverige. Så jag tror inte att det är någon på SMHI som är så insatt i vilka effekter det får i Afrika. Kanske SIDA har projekt i Afrika angående klimatanpassning.
    När det gäller havsytans höjning får man ta med i beräkningen att på medelvattennivåhöjningen kommer ytterligare nivåhöjning beroende på vågor, vind och lufttryck vid stormar.
    Erik Klimatologi