Sakta eller långsamt - hur kommer ett lågtryck?

Jag säger att "ett lågtryck kommer sakta in över Sverige" men jag har en god vän som anser detta slarvigt och fel. Enligt honom ska det heta "ett lågtryck s
kommer långsamt in över Sverige". Finns det verkligen något rätt eller fel i denna fråga? Vilket används oftast av SMHI?

Kommentarer

  • Hej!

    Orden "långsamt" och "sakta" är synonymer. Båda uttrycken kan användas, gärna så att man varierar. Ibland kan man säga "sakta" och ibland "långsamt". Detta sagt i all hast.