Säkra eller osäkra prognoser

Hej,
Kan ni förklara för mig hur ni bär er åt, för att ange om en prognos är säker eller inte. Tittade på dagens prognos och 10 dagar framåt (ett område i Värmland).
idag 28/1  säker - det är ju rimligt
29/1    ganska säker - låter också rimligt
30/1  osäker
31/1 nu har den blivit ganska osäker
1/2  det har vänt, nu är den plötsligt ganska säker
2/2 nu har tvivlen kommit tillbaka - osäker
3/2 nu är den säker igen efter dagar av tvivel
4/2 men nu är den osäker igen

Hur kan prognosen 3/2 vara säker, när den för 30/1 är osäker, som lekman tycker ju att ju längre fram i tiden - desto mer osäkerhet, eller använder ni en tärning ?

Med vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej Jimmy, vi använder ingen tärning.
    Det finns en beräknad funktion bakom siffrorna, du kan läsa mer om det i tråden Sannolikt.

  • Det var lite ironi - men hur förklarar du att en prognos 2 dagar fram är osäker, medan den som ligger 6 dagar fram är säker ?

    Mvh
  • Hej Jimmy,
    För att en dag ska få stämpeln "Säker" krävs att procentfördelningen mellan "Mest troligt", "Mindre troligt" och "Minst troligt" har stor skillnad, med andra ord så är det väldigt lika procentfördelning vid "Osäker prognos".
    Modellerna kan vara överens en viss dag - Säker prognos, medans modellerna visar väldigt olika prognoser en annan dag - Osäker prognos.
    Det kan alltså vara så att modellerna senare under 10-dagarsperioden "pekar åt samma håll", och därför kan det visa att en prognos 2 dagar fram är osäker, men att en prognos 6 dagar fram är säker, hoppas jag var lite tydligare nu.