Saknar klassisk väderkarta

Hej! Jag är intresserad av att kunna se en aktuell kartbild över vädersituationen med isobarer osv. Det jag tänker på liknar mest den väderbild som DN med flera hade för ca 20 år sen. Mha den kunde jag bilda mig en grov uppfattning om den aktuella vädersituationen såsom ex. lågtryckens rörelse. Jag skulle bli mkt glad om det finns något som liknar det jag beskriver.

Kommentarer

  • Hej!

    Det är ett befogat och ofta återkommande önskemål, det arbetas på att få till en snygg översiktskarta av det slaget på hemsidan. Under Hav- och kustväder kan man bocka för parametern "Vind" och då får man upp kartor med isobarer:

    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/

    Här finns bra kartor av önskat slag:

    http://www.metoffice.gov.uk/public/weather/surface-pressure/

  • Hej
    Bra att det finns en karta med isobarer, men den är alldeles för plottrig, samt att den saknar en Play-tjänst, dvs att den automatiskt spelar upp prognosen när man trycker play, i tillägg till att man kan stega om man vill. Det känns som om man vill för mycket. Saknar väderkartorna från the UK på TV där de visade och förklarade isobarerna och man lärde sig att tolka dom. Kasta ett öga på vad de visar och hur enkla och förståeliga de gjort dom. SMHI borde se det som ett Public Service uppdrag att bidra till utbildningen av medborgarna. Bilderna med L och H ger mig ingenting om var det kommer att blåsa mer eller mindre, vilket tätheten på isobarerna talar om för mig. SMHI borde se till att isobarkartorna ligger direkt tillgängliga på förstasidan och inte under.
    Ser också från tidigare inlägg att ni inte verkar ta reson om just isobarerna, varför, när flera vill ha dom?

    Och varför kan jag inte välja Sverige eller Europa som "ort" och varför kan jag inte ta bort min valda ort, går hela tiden tillbaka till "min plats"?

    /UKP
  • Hej Ulf!
    Tack för att du hör av dig till oss. Att publicera en karta med isobarer finns i våra planer för framtiden. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan en sådan karta finns på plats. Det är bra att veta att det finns en stor efterfrågan! Och jag kan verkligen hålla med om att det görs mycket bra väderpresentationer i UK.

    Att kunna välja Sverige eller Europa som "ort" är ett önskemål som jag tidigare inte hört. Men det är förstås intressant. Jag tar med mig det i vårt fortsatta arbete. Om du tillåter smhi.se spåra din fysiska plats så kommer du få prognosen för din "position" i det fall att du inte har valt någon "startort" med hjälp av knappnålen. Den finns till höger om "Skarphagen" i bilden nedan.

    Bästa hälsningar

  • Hej !
    Det fanns en väldigt bra sida innan som har upphört som smhi drev, kommer det ngt liknande istället och varför försvann den ?

  • Hej igen SMHI, det har nu gått över ett år sedan önskningarna om en väderkarta med isobarer m m kom upp här. Och ännu har inget hänt vad jag kan se.
    Vill därför meddela att eftefrågan alltjämt finns.
    /Jörgen G
  • Hej, delar föregående kommentators önskemål om ordentliga väderkartor med isobarer. Har ni någon tidplan för detta i dagsläget?
  • Hej !
    Efterfrågan på högtryck, lågtryck och isobarer har varit efterfrågad i ett tiotal år.
    Ni borde snart vara klara.
    Kan man se dessas rörelser över typ norra halvklotet mellan nordamerika och Ryssland kan relativt enkelt förutse kallt respektive varmt kommande väder.
    Detta är till stor hjälp för oss i väderberoende verksamheter.
    Kjell Jonsson
    Teknisk chef
  • Hej,
    Prognoskarta med detta innehåll är på väg. Vi gjorde några test innan sommaren som vi inte var nöjda med.

    Med vänlig hälsning,