Säker prognos tydligare utseende

Hej!
Tack för en bra sida!
Jag har ett förslag angående BETA-versionen av sannolikhet för prognos.
Det skulle kunna vara ännu tydligare att man kan klicka på "Säker prognos".
T ex att det liknande en flik ännu mer.
Texten ovanför beskriver att jag kan klicka på den högra fliken.

Kommentarer

  • Hej Kristin, tack för ditt inlägg!
    Inom kort kommer sannolikhetsprognoserna att flytta in i nya startsidevädret och nya 10-dygnsprognosen, det kommer att vara en ordinarie del av våra prognoser.
  • Jag tror jag är inne på samma sak, "så säker  är progosen" refererar till nånting som
    jag inte lyckas hitta på er URL eller förstår.
    Alternativt skulle man kunna direkt visualisera med nån form av standardavikelse?!?
    Vad vill man då se? Kanske:
    - temperatur
    - nederbörd
    - vind
    - (kanske bying vind)
    Jag inbillar mig att ni har allt data...
  • Hej a, tack för ditt inlägg!
    Vi har med sannolikhetsprognos i nästa version av 10-dygnsprognosen, så en länk till den vore kanske inte helt fel?
  • Hej igen,
    en möjligen intressant presentation av erat data vore att ha med historik (en dag typ) så man kan se prognoser och utfall i samma graf, dvs bläddra lite bakåt i tid.
    Om inte annat skulle det vara en pedegogiskt poäng.

    Om man hade en kurva som visar framtiden med olika variationer, så kunde man även tänka dåtid med sina variationer.

    -- PS

  • Hej a, tack för förslaget.
    Du hittar SENASTE DYGNET​ direkt efter 10-dygnsprognosens tabell, och det görs verifikationer på prognoserna. Det är viktigt att inte röra till det för mycket för användarna, då tjänsten är till för alla.
    En prognos som är passerad är ju inte någon prognos längre.
  • Vad är det som styr om Ni lägger ut "Säker/Osäker ..." etc prognos? För Mölnlycke finns just nu en 10-dygnsprognos:

    Idag måndag 13 aug: Ganska säker prognos
    Tisdag:   Osäker prognos
    Onsdag: Osäker prognos
    Torsdag: Ganska säker prognos
    Fredag:  Säker prognos
    Lördag:  Ganska säker prognos
    Söndag: Säker prognos
    Måndag: Osäker prognos
    Tisdag 21 aug: Osäker prognos

    Hur kan det vara säkrare längre fram än i morgon och tom idag? Ser ut som att jag inte skall gå på Nordea Masters på söndag, men igår så visades det mycket bättre väder på söndag...
  • Hej!

    Vad som klassas som säker eller osäker prognos styrs av algoritmer där hänsyn tas till bl.a. samstämmigheten mellan olika varianter av modellkörningar. Det vanligaste är att prognoser blir säkrare ju närmare gällandetid man kommer, men det händer ibland att utvecklingen kan vara mera osäker på kortare tidsperspektiv än på längre.