RW contra RH.

Hej,
jag bor i skärgården utanför Karlskrona,och kollar ofta vattenståndet för att se om jag kan köra under en viss bro eller köra över grunda områden.RW och RH skiljer sig 14 cm här.
Sjökorten visar ju djupet vid medelvattenstånd. Hur gör man som sjöfarare om man rör sig längs kusten och där skillnaden mellan RH och RW kan vara olika?
mvh
Thomas

Kommentarer

  • Hej Thomas!

    På sikt kommer det hela bli mycket enklare eftersom Sjöfartsverket håller på att gå över till RH 2000 i sina sjökort också. För att veta tidplanen för de områden du besöker behöver du kolla på Sjöfartsverkets hemsida.

    Under tiden så kan du se skillnaden mellan RW och RH 2000 vid SMHI och SjöV:s vattenståndsstationer i dokumentet om Årets medelvattenstånd. Du hittar dokumentet på vår hemsida men får en direktlänk här: http://www.smhi.se/hfa_coord/BOOS/dbkust/mwreg_MW_2018.pdf .

    Hälsningar
    Anette
    Anette Oceanografi