Roligare prognoser

Jag tycker att era prognoser på webben skulle kunna bli "roligare". Till exempel skulle solen kunna vara leende, så man blir glad när man ser att det ska bli sol. Detta hade gjort prognoserna mycket mer underhållande, och det skulle bli roligare att kolla vädret. Dessutom kräver det en minimal arbetsinsats från er sida.

/Hannes

Kommentarer

  • Hej!
    Det är absolut en rolig tanke att förse solarna med ett leende ... dock skulle det förmodligen leda till kritik från dem som går och väntar på nederbörd, och inte tycker det är roligt med sol. Allting har två sidor, och SMHI försöker så gott det går hålla sig neutrala i frågan bra/dåligt väder.
  • Läsning av väderleksrapporten i radio.
    Jag undrar på vilka kriterier och vilka grunder ni låter meteorologer läsa väderleksrapporten i radio? Jag anset att den ska läsas sakligt och med så neutral röst som möjligt.
    Nu förekommer en meteorolog Frost i P1. Hon kvittrar som en småbarnsmamna som läser sagor för en treåring. Det är tempoändringar, konstiga betoningar och gulle-dramatiseringar. Dessutom låter hon smått glad ibland när hon talar om svåra vädersituationer, typ stormar, översvämningsrisker, bränder. Hon är inte trovärdig.
    Till min fasa hörde jag ett radioprogram där det påstods att denna Frost skulle få påverka hur rapporten läses i radio framöver. Ve och fasa.
    Jag har själv varit s.k. hallåa i teve under tre år. Där betonades det med emfas hur viktigt det var med saklighet, trovärdighet och neutralitet i framförandet av text.

    Gäller sådana kriterier inte SMHI?

     Jag hoppas det! Tack till Ingalill Nordin och hennes kolleger som läser rapporten i samma hastighet, samma röstläge och samma neutrala röst genom hela radions väderleksrapport.
    Vänliga hälsningar
    Kerstin Sterner