Rekordvarm natt Svenska Högarna?

I er artikel om Juli 2018 skrev ni att Skarpö i Stockholms skärgård fick ett nattminimum på 23.4'C den 18:e vilket är exceptionellt milt, och nära Sveriges rekord. Men ni glömde att nämna att en av de två stationerna i Svenska Högarna mätte ett dygnsminimum på 23.7'C den 17:e följt av 23.8'C dagen därpå; en tangering direkt följt av en slagning av rekordet. Hur kommer det sig att detta inte fick större uppmärksamhet?

Kommentarer

  • Hej Loke. Det var en sammanblandning mellan morgontemperatur klockan 07 och minimitemperatur,
    så värdena är inte godkända. Mina kollegor håller på att kontrollera så att det justeras. MVH Erik
    Erik Klimatologi