Rekord för juni 2020

Hej!
Ni skriver i artikeln:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juni-2020-rekordvarmt-framst-i-mellersta-sverige-1.159903
om de nya rekord för juni som mäts upp. Det gäller "Rekord månadsmedeltemperatur i juni 2020 , för stationer som startat innan 1901".
Jag undrar nu hur många stationer det finns som startat innan 1901?
Hälsar
/Lena

Kommentarer

  • Hej Lena! Vi har 59 stationer som mäter temperatur med startår 1900 eller tidigare.
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog
  • Hej Magnus!Så de 35 ni skriver om ang junis temperatur är några utvalda?
    Går det att få ut statistik för alla 59?
    Hälsar
    /Lena
  • Hej Lena.

    De 35 stationerna vi använder för klimatindikatorn temperatur är helt enkelt de "bästa" stationerna vi har där mätserierna är eller kan göras långa med hjälp närliggande stationer. En del av de 59 stationerna som Magnus nämnde har upphört för en längre eller kortare tid sedan och har därför valts bort iklimatindikatorn.

    Alla data vi har digitaliserade kan laddas ner från vår hemsida för Öppna data:
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all
    Här kan du välja bland en rad olika parametrar (exempelvis månadsmedeltemperatur för de äldsta stationerna/mätningarna)
    Du kan sedan filtrera ut stationer som varit aktiva ett visst datum och ladda ner dataserierför varje station genom att klicka på dem. Du kan även få en lista över de tillgängliga stationerna för ditt val.

    En mycket kortfattad guide hittar du här: https://www.smhi.se/data/sa-anvander-du-tjansterna-for-oppna-data-1.145103
    Thomas Klimatolog