Regntecken men det är markerat sol/uppehåll eller vice versa.

Ni visar mycket ofta inget regntecken, men samtidigt flera millimeter regn, på en och samma rad. Nu talar jag bland annat om de tre prognoser som finns på förstasidan när jag går in på er hemsida.  Har väldigt svårt att förklara det för mina mindre väderintresserade vänner. Skulle behöva en konkret förklaring till denna förvirring.
I min och deras värld så regnar det lite eller mycket, och då borde detta visas med någon form av regntecken, eller så regnar det inte, då visas det med att det inte finns något regntecken. Tredje alternativet är att det KAN bli någon skur, då borde det stå så. med något annat tecken.  Denna i för mig och mina vänners värld känns den ordningen ganska naturlig.  Men inte två olika saker samtidigt, som sedan lämnas till betraktaren, för att göra en en  bedömning av den troligaste situationen.

Kommentarer

  • Hej Reine, tack för din fråga, jag kan förstå att det kan uppfattas en aningen förvirrande.
    Nederbörden mäts ackumulerat, dvs. den mäts efteråt, så det regn som t.ex. registreras mellan kl. 19-20 får tidsstämpeln kl. 20.
    i exemplet jag bifogar visas en växlande molninghet-symbol för tisdagen den 15 augusti, medan nederbörden visar 0,4 mm.

    I översikten visar vi alltid symbolen klockan 12 UTC (kl. 14 sommartid). Om man vecklar ut tabellen genom att klicka på den, ser man att de 0,4 mm hamnar på sista tidssteget som vi räknar med i översikten.

    Hoppas denna förklaring gjorde det lite mer tydligt för dig, önskar dig en fortsatt trevlig måndag!