regnintensiteter

Hej, jag undrar om ni har data på regn intensiteten för 10 år 10 minuters regn per minut?

Kommentarer

  • Hej Simon

    Vi jobbar just nu med en artikel på vår hemsida om regn och återkomsttider. Förhoppningsvis kommer den inom någon vecka eller två.

    ”Svenskt Vatten” har publicerat ”Regnintensitet – En molnfysikalisk betraktelse” (rapport nr 2010-05) av Bengt Dahlström. Länk till rapporten: http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2010-05.pdf. I Bilaga C i rapporten finns nedanstående tabell. Enligt rapporten kan denna tabell användas för hela Sverige. Vid dimensionering rekommenderas denna tabell att använda.

    Svenskt Vatten har tagit fram en trilogi om hur man kan skapa en hållbar dagvattenhantering, denna består av:
    • P105 ”Hållbar dag- och dränvattenhantering – råd vid planering och utformning”, 2011
    • P104 ”Nederbördsdata vid dimensionering och analys av avloppssystem”, 2011
    • P110 ” Avledning av dag-, drän- och spillvatten – funktionskrav, hydraulisk dimensionering och utformning av allmänna avloppssystem”, 2016
    Rapporterna finns att tillgå från Svensk Vattens hemsida: https://www.svensktvatten.se/vattentjanster/rornat-och-klimat/klimat-och-dagvatten/avledning-av-spill--dran--och-dagvatten-p110/

    SMHI har publicerat rapporten ”Extremregn i nuvarande och framtida klimat - Analyser av observationer och framtidsscenarier” (Klimatologi nr 47, 2017). Här finns en länk till rapporten:
    https://www.smhi.se/publikationer/publikationer/extremregn-i-nuvarande-och-framtida-klimat-analyser-av-observationer-och-framtidsscenarier-1.129407
    I rapporten görs en indelning av Sverige i fyra regioner enligt kartan till höger. I tabellerna 5 – 8 finns nederbördsmängder angivna för olika varaktigheter och återkomsttider framtagna från SMHIs ca 130 automatiska väderstationer som rapporterar nederbörd varje kvart sedan 1995/96.

    Hälsningar

    Lennart Wern