Regnbåge utan regn - vad är det för fenomen?

Sitter ute vid vårt fritidshus i Bränntorp, Rejmyre i det sköna vädret, idag 25 sep em. Råkar titta upp och ser en ca 1/3 dels cirkel/regnbåge med öppningen vänd bort från solen och bort från horisonten. Brukar väl följa jordens rundning i vanliga fall? Inget regn i närheten heller... Vad är det för fenomen?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är svårt att säga utan bild, men en trolig förklaring är att du haft turen att få se en av de mest färgrika halofenomenen nämligen en cirkum-zenital-båge. Läs mer här: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/c...

  • Absolut, det var vad jag såg! Jag trodde att jag bifogade en bild, men det fungerade tydligen inte... Nytt försök här.

    Bifogad fil:

  • Tack för bilden, det är ett halofenomen som jag beskrev ovan 😀

  • Är detta en sorts cirkum-zenital-båge?
    Bilden är tagen i somras och utan regn.
    De bilder jag har tittat på ser man cirkum-zenital-bågen högt och bågen åt andra hållet, precis som på Cecilias bilder.

    Bifogad fil:

  • Hej Mattias,

    Det fenomen du fångat är en Cirkum-horisont-båge som uppstår i iskristaller och inte i regndroppar. Cirkum-horisont-bågen är besläktad med Cirkum-zential-bågen men skiljer sig på så sätt att zentialbågen har den blåa färgen över den röda http://www.smhi.se/kunskapsbanken/cirkumhorison...

  • Cirkumhorisontalbågen är alltid parallell med horisonten och kan inte ses i Sverige.
    Var är bilden tagen?

  • Bilden är tagen i nordlig riktning kl 15 den 28 september utanför Kumla

  • Hej!

    För mig ser detta ut som en del av en regnbåge, inte som en halo.

  • Hej!

    Såg denna regnbåge igår, strax söder om Södertälje. Inget regn vad jag kunde se. Vad kallas fenomenet och hur uppstår det?

    Mvh
    Mats Sjöström

  • Hej!

    Det ser ut som en del av en vanlig regnbåge, med det röda ytterst i bågen. Man ser också virga (fallstrimmor) på bilden, vilket tyder på att det fanns bymoln som genererade bågen. Jag förmodar att du hade solen ungefär i ryggen när du tog bilden?