Är 2 mm regn mycket i er prognos?

Varför beskriver ni regn per 10 minuter eller timme på hemsidan men i prognosen per 12 timmar? Är 2 mm regn Mycket i er prognos.

Kommentarer

  • Hej!

    Det är inte särskilt mycket regn om det faller 2 mm, om det inte sker under några få minuter förstås. När det gäller din första fråga får du utveckla lite mera hur du menar, annars blir det svårt att ge ett svar.

  • Hej,

    hur mycket ska det behöva regna för att det ska påverka grundvattennivån.

  • Hej!

    Grundvattennivån påverkas av nederbörden under hösten och vintern. Regn under vår och sommar tas i huvudsak upp av växtligheten och hjälper inte mycket när det gäller att höja grundvattennivån.

    Vad som behövs är således så mycket nederbörd som möjligt nu och fram till det att växtsäsongen börjar nästa år.

  • Hej!
    Efter att ha varit utsatt för översvämning i källare och trädgård 2014 och 2016 pga kraftiga skyfall (åtgärder från min kommuns sida har gjorts men mer behöver göras och det är ett mer långsiktigt arbete enligt info) så undrar jag om det skulle vara mycket komplicerat att privatpersoner skulle kunna få tillgång till en förenklad form av sms-varningstjänst för t ex åska och skyfall liknande den som bl a kommuner m fl kan abbonnera på?? Kanske genom att man registrerar sig för en viss period eller så.... och kanske bara mycket enkelt utformad och ev kunde betalas via telefon. Så kunde man ju förbereda med sandsäckar etc och framförallt inte ge sig iväg hemifrån :-)??
  • Hej M!

    Vi har varningstjänst för åska som främst riktar sig till företag, men jag kan förstå att det är fler än du som skulle vara intresserad av en sådan tjänst fast till privatpersoner. Jag tar vidare ditt önskemål till ansvariga produktutvecklare 😀
  • I era prognoser har ni rubrikerna; dag - väder - nerderbörd - vind osv. Jag undrar om
    nederbörd,,,, t,ex, onsdag den 16 augusti 2017 står det för Jokkmokk 1,9mm regn---
    är det hela dagen eller per timme? Om  jag går in på den dagen kan jag se per timme..
    då står det 0mm, lite förvirrande
    MVH Alf
  • Hej Alf!
    Om du tittar "timme för timme" på torsdagen 17 aug så ser du att 1,9mm nederbörd finns där kl. 02.
    Anledningen till att nederbördsdygnet räknas från 02-02 några dagar fram i 10-dygnsprognosen är att vi hämtar de prognoserna direkt från Europeiska vädercentret som skickar ut prognoser i UTC-tid. Svensk sommartid blir det +2 timmar, dvs från 02-02.

    Ha det gott!
  • Hej!

    Om det ett par dagar framåt i 10-dygnsprognosen anges 2,2 mm regn mellan Sön 02-Mån 02, avser det 2,2 mm regn per timme eller avser det regnmängden för hela dygnet? Och vilken nederbördsintensitet motsvarar detta?
  • Hej RS!
    Det avser regnmängden för hela dygnet och om du "öppnar" prognosen så att du ser "timme för timme" så ser du om den nederbörden är beräknad mellan 02-08, 08-14 eller 20-02 (i det här fallet).

    Ha det gott!