Re: värden på lågtryck och högtryck

Vad är lägsta och högsta värde (värdeområde) för lågtryck resp högtryck?

Kommentarer

  • Hej Gerhard

    Det högsta lufttryck SMHI mätt är 1063,7 hPa i Kalmar och Visby den 23 januari 1907

    Det lägsta lufttrycket är 938,4 hPa i Härnösand den 6 december 1895

    Här kan du läsa mer om lufttrycksrekord:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-lufttrycksrekord-1.5096

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • /SMHI svenska lufttrycksrekord/
    Lågtrycksområdet ligger mellan 938,4 hPa och 977,1 hPa.
    Högtrycksområdet ligger mellan 977,2 hPa och uppåt (max i Sverige 1063,7 hPa).
    Är det rätt uppfattat att fr o m ca 978 hPa och uppåt råder det högtryck och motsvarande lägre än ca 978 hPa råder det lågtryck? Kan man säga att gränssnittet mellan låg- och högtryck är ca 978 hPa?
  • Hej igen Gerhard

    Om det är lågtryck beror på vad det är för lufttryck runtomkring. Det kan vara 1010 hPa och lågtryck om lufttrycket på stationerna runtomkring är högre.Och det kan vara ett högtryck på 980 hPa om stationerna runt omkring har lägre tryck.

    Det genomsnittliga lufttrycket varierar i Sverige beroende på var i Sverige man befinner. Det rör sig om 1009 hPa längst i norr i Sverige och 1013 längst i söder. Alla lufttryck omräknade för att gälla havsytans nivå. I själva verket sjunker lufttrycket med ungefär 1 hPa för var åttonde höjdmeter.

    Hälsningar

    Lennart
  • Jag förstår det som så att ditt svar på mina båda frågor är NEJ, d v s det finns inget bestämt område för låg- resp högtryck utan det är flytande, eller hur?
  • Hej Gerhard

    Ja, så är det. Från bara ett lufttrycksvärde kan man inte säga om det är lågtryck eller högtryck utan man måste veta lufttrycken runt omkring.

    Som jämförelse finns det berg i havet som inte når över vattenytan.

    Hälsningar
    Lennart
  • Hej hur kalibrera en barometer
    Mvh Peter Persson Forshaga
  • Hej Peter

    På denna sida finns aktuella lufttrycksmätningar:

    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=msl

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Hej!
    Min son på 11 år har fått i uppgift att förklara, "vad innebär högt respektive lågt lufttryck?" Klarar inte riktigt att förklara det för honom och undrar om ni kan hjälpa mig med detta?

    Tack på förhand!
    Hälsningar Magnus
  • Hej Magnus
    Om det är lägre lufttryck runtomkring är det högtryck. Om om det är högre lufttryck runtomkring är det lågtryck.

    Jämför med om du står på kulle så är marken lägre runtomkring.

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Hej SMHI. Jag undrar om vindriktningar i hög och lågtrycken, Är det motsatta vindriktningar i hög och lågtrycken på södra halvklotet mot på norra hemisfären?

    Tage W.
  • Hej Tage

    På norra halvklotet blåser det moturs runt lågtrycken och medurs runt högtrycken. På södra halvklotet är det tvärtom.

    Hälsningar

    Lennart Wern