RCP2,6

Hej, när jag tittar på sammanfattningen av RCP 2,6 så står det att metanutsläppen minskar med 40% men att betesmarkens areal är mer eller mindre oförändrad. HUr kommer metanutsläppen minska? mvh Anna

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Denna fråga får vi ta vidare till våra expert!
    Vi återkommer till dig när vi har fått svar men på grund av semestertider så kan tyvärr ditt svar dröja.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej Anna,

    Nu har vi fått ett svar från våra experter. De svarar såhär:

    Det stämmer att i RCP2.6 så är andelen markareal avsedd för betesdjur mer eller mindre konstant. Vad som gör att metanutsläppen minskar med ca 40% är istället en mycket intensiv klimatpolitik i detta scenario, framförallt en betydande omställning till mer grön teknik. T.ex. inom transportsektor och industri görs omställningar som t.ex. utbyggnad av förnyelsebara energiresurser (sol, vind, …) och CCS-tekniker (Carbon Capture and Storage; dvs infångning och förvaring i marken av växthusgaser) vilket sammantaget leder till betydligt mindre metanutsläpp. Intressant är att i RCP6 så minskar betesmarksarealen mycket men metanutsläppen minskar samtidigt inte lika mycket som i RCP2.6 – vilket still stor del beror på skillnader i klimatpolitik (grön teknik).

    Vänliga hälsningar,