Räknas skog som en faktor som häver luften?

Alltid undrat om  det tex kan påverka luften att hävas om det tex är tät barrskog i ett område, träden är ju ca 15-25m höga, och om de står tätt över ett relativt stort område, hävs då luftmassan åtminstonde något jämfört med  slättland ? tänkte tex om det kan innebära att 30 m hävning i teorin skulle sänka temperaturen med ca 0.2 grader ??? då jag vet att varje 100 m höjning av terrrängen  sänker vintertid temperaturen med ca 0.8 grader ibland mer eller mindre, kan då tex tät  skog påverka temperaturen genom viss hävning, eller är det så lite så det inte knappt är mätbart ? . En kort följdfråga om en  skyskrapa är tex 200 m hög, är det då vanligt att vid temperaturer  runt noll så kan det regna  vid marken men snöa eller blötsnö högst upp ? mvh Göran

Kommentarer

  • Hej. Det var många aspekter på hävning. Jag gör ett försök att reda lite i detta viktiga ämne. Först när luften hävs (lyfts i höjden) utvidgas den eftersom lufttrycket är lägre högre upp i atmosfären. Denna expansion innebär att temperaturen sjunker. Om ingen kondensation sker så sjunker temperaturen med 0,98 grader per hundra meter (torr-adiabatiskt temperaturavtagande). Om luft sjunker så sker motsvarande uppvärmning.

    Om kondensation sker frigörs värme och temperaturen sjunker långsammare. Hur mycket beror på rådande temperatur och hur mycket vatten som kondenserar, men ett riktvärde kan vara en halv grad per hundra meter.

    Det allmänna temperaturavtagandet i atmosfären är i genomsnitt 0,5-0,6 grader, men kan variera avsevärt speciellt i marknära skikt.

    Så till ditt exempel: Om luft hävs (utan kondensation) cirka 30 m så sjunker temperaturen cirka 0,3 grader. Om det är skog, hus eller något annat som orsakar hävningen spelar ingen roll. Så svaret på din inledande fråga är skog och små kullar påverkar hävningen och därmed temperaturen och i många fall nederbörden.

    När det gäller skyskrapan har jag inte hört talas om någon sådan observation, men vi har ju inga riktigt höga hus i Sverige, men det borde kunna vara som du säger.

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/adiabatisk-1.28356
  • Tack för ett bra och utförligt svar. Där jag förut bodde i sörmland finns ett litet berg som höjer  sig ca 70m över åkern nedanför, en gång så hände det sig att en kompis gick på vägen nere på åkern o jag var  uppe på berget, där kom snöflingor, men när jag ringde på mobilen till kompisen 70m lägre så kollade han noga och  där var det bara regndroppar, aldrig sett nåt liknande med den lilla höjdskillnaden, så när ni gör snödjupskartor på er hemsida, så borde det rimligen finnas små områden med låga berg som i detta fall har snötäcke fast det är så glest att det inte räknas som snötäcke. Som östgöte så tänker jag på  tex omberg, som höjer sig 175m över slätten intill, det borde räcka för att det händer nån gång varje vinter att ett så relativt lågt berg får en hjässa av snö, fast det är bart på marken, svaret är väl givet, men tyckte det var intressant, mvh Göran
  • Tack för att du delgav oss en intressant observation. Själv har jag några gånger på vinterhalvåret kört på E66 över Linderödsåsen i Skåne. Där rör det sig om en höjdskillnad på cirka 100 m. Vid regnigt väder kan nederbörden övergå i snö uppe på åsen och sedan tillbaka igen när man kör ner på andra sidan. Så Omberg kan nog få snö på höjden ibland när omgivningen får regn. Med vänlig hälsning

  • Tack för svar ! Jag ska troligen i morgon åka tåg från sthlm där jag bor till  Nässjö som ligger nästan exakt på 300möh. Och se om det är nederbörd i morgon om det succesivt övergår till snö eller snöblandat regn, och  var längs vägen gränsen går. I Nässjö ska jag sen gå upp på ett "  berg" som höjer sig ytterligare 50 m, dvs 350möh. Ska bli intressant att se och mäta ev snödjup på olika platser i Nässjö stad och  uppe på kullen. Där står oxå en tv mast som är 327m ,hög, då kan  jag oxå  bedöma molnhöjd då nederbördsmoln så  här års brukar ligga på ca 150-400 m över marken, oftast enligt egna iaktagelser av nacka masterna som är 300m höga ligga på ca  200 m upp. Termometer har jag givetvis med  som jag har kalibrerat så jag vet att den visar rätt. Är det av intresse för detta forum att jag sen ger en liten rapport över hur det var ? mvh Göran.
  • Hej! Jag blir imponerad av ditt intresse. Kul! Detta forumet är inte rätt ställe att rapportera iakttagelser/observationer till. Vi har tyvärr inget bra ställe ännu, men vi håller på med att planera för det. Kommer förhoppningsvis inom ett år att finnas på plats.

    Det som ändå skulle vara intressant (just nu) och möjligt att göra något med är snödjupsobservationerna du nämner. Vi behöver plats, tidpunkt (datum, svensk normaltid) och djup i cm. De kan du skicka till Klimatolog@smhi.se