Radarbilder över Sverige

Detta är min favoritbild, att kunna följa varenda litet nederbördsområdes väg över himlen! Men min önskan är att det blir ett litet stopp i slutet av tiden, innan visningen börjar om, eller ännu bättre, att visningen stannar helt och jag kan starta om. Då får jag god tid på mig att observera vädret hos mig och i mina trakter.

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du hör av dig till oss! Jag tar med din synpunkt till framtida utveckling av tjänsten!
    Bästa hälsningar
  • Med risk för att verka tjatig så undrar jag när intrimningen av radarstationen i Vara skall börja att visa framsteg? Som det är nu så är det under all kritik och har varit ganska länge!
  • Man skulle ha mer praktisk nytta av väderradarn om den uppdaterades åtminstone v.5:e min. Då skulle man t.x. kunna planera in hundpromenaden i ett regnuppehåll. Eller springa iväg till affären mellan 2 skurar.
    Funkar inte om informationen hela tiden ligger 15 - 30 min efter..
    Kanske kontinuerlig IRL uppdatering ??
  • Vad är den runda formationen vid norra Norges västkust på Radar-Blixt 06:45 idag. Den ser ut som en "donut".
  • Hej Klas!

    Intrimningen av väderradaranläggningarna i Ängelholm, Vara, Östersund, Hudiksvall, Hemse (Ase) och Örnsköldsvik fortsätter fram till början av 2019 och dessvärre kan vissa brister i data framträda under intrimningsperioden.

    Ha det gott!
  • Hej Ulf!

    "Donuten" beror på att Väderradar Røst (i Norge) inte mår så bra.
    Kvaliteten på tillgängliga data från radaranläggningen bedöms för tillfället som undermålig.
    Kontakt med Norge är tagen och arbete pågår för att kunna undvika denna typ problem framöver.

    Ha det gott!

  • Hej Andreas!
    Det är omöjligt att få till radarbilder i realtid. Tiden som anges i radarbilderna är när insamlingen påbörjas.

    Vi följde en process för att mäta tiden: Den var färdig ute på sajt ungefär 10 minuter senare, sedan gjorde BALTRAD (läs mer om BALTRAD här) sitt jobb och den skrevs till disk ca 3 minuter senare. Därefter laddade kartgenereringsprogammet bilden - ytterligare någon minut, efter det finns det en cachning av webbsidan (måste finnas med hundratusentals användare samtidigt) som gör att det tar ytterligare någon minut till innan slutanvändaren såg bilden. Totalt drygt 15 minuter.
  • Radarbild över Norden visar oftast hyggligt rätt över västra delen av Svealand (Värmland) även om det missar till och från men då man väljer Svealand eller Götaland (mer begränsad vy) finns inga ekon att se över samma område trots att nederbörd faller för fullt. Via hemsidan visas allt på ett korrekt sätt. Önskvärt att detta åtgärdas.
  • Hej!
    Vi har för närvarande problem med radaranläggningen i Vara tyvärr. I bilden över Norden täcker radaranläggningar utanför Sverige upp, men när du väljer Svealand eller Götaland i väderappen, så visas endast radaranläggningar i Sverige.

    Detta meddelande har gått ut på smhi.se idag.

    Radaranläggningen i Vara tillfälligt ur drift

    Sedan 2017-11-22 0845 UTC ingår inte radar Vara i operationella produkter, ex. svensk, nordisk och baltisk komposit. Kvaliteten på tillgängliga data bedöms för tillfället som undermåliga. Det är ett misstänkt hårdvarufel som orsakar detta. Området täcks delvis av radar Ängelholm. Normalt sett skulle även området täckas av radar Leksand, men denna anläggningen genomgår för närvarande modernisering.

    Hälsningar

  • Radarbilden över västra Svealand stämmer inte alls stundtals. Idag har det snöart medt hela dagen i Vansbro men knappt ett eko.
  • Hej!

    Det kan finnas olika orsaker till att nederbörd inte syns på radarbilder trots att det faller nederbörd. En orsak kan förstås vara att någon radaranläggning är ur drift, och en annan vanlig orsak är att nederbörden (lätt snöfall eller duggregn) ibland faller från så låga moln att den bokstavligt talat går "under radarn".
  • Det snöar lätt i Gagnef nu, och har gjort ett bra tag. Ca. 3cm har kommit på några timmar, men enligt er app och radarbild så är det minst 5mil till närmaste nederbörd. Och enligt prognosen ska det inte komma en flinga i dag.
  • Jag skrev en lång fråga, som raderades när jag klickade på Kommentera. Kontrollfråga, vad är det för färg på solen? Svarade gul, eftersom det ju alltid är så när man ritar den. Nu orkar jag inte skriva om frågan.☹️
  • Nej detta är mycket sämre än tidigare, har alltid kunnat lita på radarn. Nu är det inget eko igen trotts att det kräksnöar och det finns med i prognosen. Något har ändrats, är inte markstationerna med längre?
  • Hej!

    Radarbilder ger aldrig något exakt facit över var det snöar och var det inte snöar, men är ett av många hjälpmedel som kan användas. Ekon kan släckas ut helt när det handlar om stora avstånd från en radaranläggning, och åtminstone lätt snöfall (ibland även måttligt snöfall) kan härröra från nivåer som ligger så marknära att de inte kan fångas av radarn.
  • Hela västra Svealand är ett svart hål vad gäller radarekon som det verkar, och flera användare har klagat som jag ser så något fel verkar det vara i eran ända

  • Just nu kräksnöar det över Dala-Järna och inte ett eko i hela västerdalarna. Något är fel!!!
  • Hej Roger,
    Den moderniserade radaranläggningen i Leksand är under intrimning, och det kan medföra störningar, läs mer här om det.