Radarbilder olika på 5 och 15 minuters

Nu klockan 20:35 ligger det ettkraftigt regnväder strax norr om Ålborg på väg mot västkusten på 5 minuters bilden, men på 15 minuters bilden finns det inget regnväder där utan långt ute i Nordsjön. Varför?

Kommentarer

  • Hej Hans-Olof, tack för ditt inlägg.
    15 minuters radarn visar även radaranläggningarna från våra grannländer, medan 5 minuters radarn endast innehåller de svenska radaranläggningarna. Har du några bilder du skulle kunna skicka som visar vad du tycker är konstigt?

  • Jag har inte sparat bilderna, jag trodde att du/ni på SMHI kunde gå tillbaka och se på hur det såg ut  20:35 på Söndagen. Nästa gång skall jag spara som skärmdumpar av det som verkar galet. Antagligen beror felet på den olyckliga placeringen av väderradarn i Vara istället för Göteborg, räckvidden ut mot Nordsjön har ju blivit mycket sämre av denna flytt.
  • Hej Hans-Olof,
    Vi sparar 5 minuters radarbilderna i SMHI Öppna Data.
    Det kan förekomma skillnader i ytterkanterna av mätområdena, du kan läsa mer om Radarbilder i SMHIs Kunskapsbank, i slutet av den artikeln finns även förklaringen till varför radarbilder över samma område kan innehålla olika information.
    Hoppas detta ger svar på dina frågor, önskar dig en fortsatt trevlig måndag!