Radarbilden på nederbörsområden delar sig alltid som av en snöplog strax söder om Bergen i Norge.

Jag har länge observerat att nederbördsområden alltid delar sig som om de träffar en snöplog, strax söder om Bergen i Norge. Vad jag förstår så måste det finnas något i vägen som gör det omöjligt för molnen att fälla nederbörd över området och det måste i sin tur betyda att det området aldrig får varken regn eller snö!? Vad är det som förorsakar detta fenomen, eller är det bara en synvilla på radarskärmen?

Kommentarer

  • Hej,
    Det är troligen en kombination av två saker.

    • Bergskedjan begränsar väderradarns möjligheter att se nederbörd
    • Nederbörd snöar/regnar ur som följd av att luften hävs över bergskedjan
    Följande artiklar förklarar väderradar och dess begränsningar:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/radarbilder-1.123024?l=null
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/radar-1.5942
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/falska-nederbordsekon-fran-vaderradar-1.20507

    En kort artikel om nederbörd som passerar fjällkedjan:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/regnskugga-1.6941

    Årsnederbördskarta för Sverige (Normalperiod 1961-1990) där det syns tydligt att de västra delarna av fjällen får mycket mer nederbörd än längre österut:

    Hoppas detta ger visst svar på dina frågor, tveka inte att fråga mer!
    Med vänlig hälsning,

  • Hej, en mera teknisk fråga, tittar ofta på radarbilden för att själv bedöma när regn fronterna kommer till oss, tidigare kunde jag se fronterna i nästan realtid men hemma här i Stockholm har det blivit ca 1 timmes fördröjning, däremot ute i Stockholms skärgård kan jag se med kanske 15 min fördröjning (uppdatering) finns det nån box där man kan välja?  // Janne
  • Hej,
    SMHI har två produkter i en tjänst som heter "Radar med blixt".
    https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt#colorblind=false,layerselected=15min

    Den ena produkten täcker Norden och tillhandahålls genom ett samarbete mellan vädertjänsterna i Norden, uppdateras var 15:e minut.
    Den andra produkten består av enbart svenska väderradar och den kan vi uppdatera var 5:e minut.
    Det kan finnas viss fördröjning eftersom radarn ska samla in data och sedan skicka data till SMHI. Hos oss tar det en stund att skapa bilder och lägga ut på hemsidan. Dessa steg tar någon/några minuter. Konstigt att du upplever fördröjning på ca en timme, det går att trycka på uppdatera i tjänsten (knappen vid röda pilen).
    Är det att du tycker radarbilderna visar nederbörd fast det inte är nederbörd där du är?

    Med vänlig hälsning,