Radar visar splittrat regn

När radarn visar splittrat regn utan att det regnar vad beror det på? Sett detta vid flera tillfällen. Solen skiner så långt ögat kan nå och enstaka molntussar. Hur ska man se att det inte stämmer...  Varför går det inte att rätta till detta fenomen.

Kommentarer

  • Hej!

    Det är långtifrån alla ekon man ser på en radarbild som härrör från nederbörd. Här ges några exempel på ekon som inte är nederbördsekon:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/falska-nederbordsekon-fran-vaderradar-1.20507

    Klotter är vanligen blåfärgat på de bilder som presenteras, dvs svaga ekon. Den enskilt bästa metoden för att skilja klotter från nederbördsekon är att köra bilderna i sekvens, och studera om ekona rör sig så som nederbördsekon normalt skulle ha rört sig. Men det fordras en del träning för att rätt tolka radarbilder.

    Att automatiskt skilja nederbördsekon från alla andra ekon är ett klassiskt problem inom radarmeteorologin. Man har kommit långt på vägen, men är inte framme helt ännu.