Radar sverige - tidigare varje 5 minuters uppdatering - nu bara var 30:e minut

Under sommaren är vädret för 5 minuter sedan mycket viktigare än hur det var för för drygt 30 minuter sedan. Skurar bildas snabbt. I min dator levereras väderradarn nu med 6 ggr SÄMRE uppdateringsfrekvens. Hur tänkte ni här SMHI?