Radar med blixt

Hej. Jag tycker "Radar med blixt" är väldigt bra och användbar. Dock har ett litet problem dykt upp. Jag bor i Värnamo och på kartan, strax norr om Värnamo, i linje med Gislaved, syns numera en skarpt avgränsat område där radarekona söder om denna verkar vara borta. Med lite fantasi kan jag skönja en del av en kvadrat som uppvisar samma avvikelse. Är det bara på min dator, eller har ni också oberverat detta?

Kommentarer

  • Hej,
    Är det på detta sätt varje gång du tittar? Skulle vara toppen om du kunde bifoga en bild.
    Jag tror att det du ser är en skärningslinje mellan olika väderradarer. Bilderna i tjänsten sammanställs av information från flera väderradaranläggningar.
    Läs mer om hur bilderna sammanställs här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/radarbilder-1.123024?l=null

    En möjlig förklaring är att radarerna ser olika saker, vid skärningslinjen mellan dem kan det då bli ett rakt streck.
    Tveka inte att höra av dig igen om du har fler funderingar.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej,

    Fenomenet uppstod för någon månad sedan och uppstår varje gång jag tittar.. Tyvärr(?) har vi just nu ingen nederbörd i området, men jag skickar en bild så fort tillfälle ges.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej igen,
    Toppen!

    Med vänlig hälsning,
  • Hej igen,

    Så här såg radarbilden över det aktuella området ut igår kväll. Här syns den klart markerade linjen strax norr och öster om den markerade platsen. Som sagt, detta är nytt sedan en månad eller så tillbaka i tiden.

  • Hej,
    Tack för bilden! Jag har modifierat den lite grann som du ser. Din plats ligger väldigt nära skärningspunkten för de fyra olika radarerna Åtvidaberg, Karlskrona, Ängelholm och Vara. Informationen från dessa fyra klipps ihop till en bild. På vintern ligger nederbördsbildande moln generellt lägre än på sommaren vilket innebär att det är lättare att få en fin övergång mellan de olika radarerna på sommaren. Anledningen är att jorden är rund vilket gör att ju längre bort från radarn man kommer, desto högre upp i atmosfären mäter man. Långt bort från radarn vintertid finns mycket nederbörd under radarns täckning tyvärr. Det blir väldigt tydligt i detta exempel att de olika radarerna också ser olika information vilket beror på en rad olika fenomen i atmosfären. Mycket av detta finns beskrivet i artiklar om radar i Kunskapsbanken:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/radar-1.5942
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/radarbilder-1.123024?l=null
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/falska-nederbordsekon-fran-vaderradar-1.20507

    En bidragande orsak just nu är att Radar Åtvidaberg nyligen uppgraderats och är under intrimning. Radar Ängelholm justeras också då det finns problem med störningar från Hallandsåsen. Jag kollar med våra radarexperter om de har någon mer teori om varför det har uppkommit på senare tid, återkommer.

    Med vänlig hälsning,

  • Så här ser radbilden ut i kväll över Skåne. "Intrimmingen" ser inte ut att gå något vidare.

  • Hej Björn,
    Vi är medvetna om problematiken och arbetar för att hitta en bra lösning. Tyvärr är problemet komplext vilket gör att det kommer att ta tid. I värsta fall kan det handla om att vi måste flytta radarn till en bättre plats med allt vad det innebär.
    Med vänlig hälsning,