Punktutsläpp av vattenånga

Jag har läst om Hybrit där SSAB planerar att framställa stål utifrån vätgas istället för kol. Restprodukten förutom järnsvamp blir då vatten ånga istället för koldioxid. Hur påverkar detta atmosfären och blir det då skillnader i nederbörd och i såfall var, om vi antar att det fossilfria stålverket ligger i Luleå.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/formeln-som-blir-en-revolution-for-stalbranschen

Kommentarer

  • Hej Martin.
    Jag känner inte till om någon har räknat på effekten av extra utsläpp av vattenånga från stålverket uppe i Luleå, eller hur mycket som förväntas släppas ut. Men nedströms i vindriktningen kan man nog vänta sig ökad molnighet och något ökad nederbörd. Enligt vindros för Rödkallen så kommer mycket att spridas norrut respektive söderut, se denna sida: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/vind-i-sverige-1.31309
    Men exakt hur det blir, om effekten kommer bli märkbar över huvud taget, styrs av den utsläppta vattenångemängden och de varierande väderförhållandena.
    Man kanske även skulle kunna tänka sig att de kan få vattenångan att kondensera mot någon kall yta innan avgaserna lämnar skorstenen?
    Thomas Klimatolog
  • Tack för svaret