Prognosuppföljning, varför står det senaste året när det bara gäller sen april 2016?

Hej!
Jag tittade på prognosuppföljningen på följande sida:http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/progn...
Väldigt bra med en sådan tjänst!

Det som jag upptäckte är att det är förvirrande är att det står "Senaste året" som rubrik på diagrammet man får fram då man väljer t.ex. Östergötland. Det är väl "Senaste månaden" det borde stå eftersom det på axlarna står "April 2016" och "Maj2016". Med den rubriken var min förväntning att kunna se träffsäkerheten under ett år tillbaka och inte bara en månad tillbaka.

Mvh
Åsa

Kommentarer

  • Hej!

    Beräkningarna av träffsäkerhet på detta sätt startade i april i år och kommer fyllas på allt eftersom, så från april nästa år kommer det vara möjligt att titta tillbaka på träffsäkerheten under ett helt år. Förstår att rubriken idag kan vara lite missvisande, jag skickar vidare din synpunkt till ansvariga.