Prognosmissar

Hej,

Jag undrar varför ni är så exakta i prognoserna i väderappen?
Ni anger t ex nederbörden på tiondels mm och timme.
Men ni missar ofta ganska grovt. 13 juli angav ni i väderappen 0 mm. Men vi fick 40 mm på två timmar med översvämning i garaget som följd. Återkommande missar under hela juli. Var svårt att planera måleriarbete efter era prognoser. Igår sa er prognos 30 mm regn på em/kväll. Utfall 0 mm. Samma sak idag. Inte sällan ändrar ni prognoserna i appen flera gånger under en och samma dag och det kan vara ganska stora variationer på kort tid.
Om era prognoser är så osäkra, varför då ange dem så exakt per timme när felmarginalen ofta är mycket stor? Ibland känns prognoserna snarare som rena gissningar varför ni inte känns så trovärdiga och nyttan av er väderapp blir låg.

Kommentarer

  • Hej Jan,

    Jag ber om ursäkt att ditt svar har dröjt. Jag har rådfrågat mina kollegor som jobbar som meteorologer gällande din fråga.

    Prognosen ska tolkas som att det kan bli stora mängder regn men det råder stora osäkerheter. Detta är en typisk situation när det råder risk för kraftiga regnskurar i ett område. Vi kan vara säkra på att det är ett visst område som drabbas men vi kan tyvärr inte säga exakt var det kraftigaste regnet hamnar.

    När det gäller att vi ändrar prognosen flera gånger om dagen så handlar det om att vi uppdaterar våra prognoser varje gång vi får in nya prognosmodeller med annat väderläge.

    Vi är medvetna om att leverera väderprognoser i ett tabellformat, timme för timme, ort för ort inte är det mest optimala, vilket flertalet av våra meteorologer håller med om. Men det är så der flesta personer ändå vill ha det och då måste vi anpassa oss efter detta. Därför är det extra viktigt att man läser meteorologens kommentar och följer nederbörden via radarn när man läser av en prognos.

    Vänliga hälsningar,