Prognos för tid som redan har varit!?

Bifogar ett skärmklipp för något som ni har satt i system. En prognos görs på morgonen, i det här fallet kl. 5. Den börjar med vad vädret ska bli under kvällen! ska inte prognos gjord på morgonen börja med utsikter kommande dag, i det här fallet lördag? Man kan ju undra vilken kväll. Ska man beskriva vädret som har varit måste det framgå. Sen kommer prognos för natten och därefter.......... lördagen. Man blir som läsare helt vilse i tiden. En prognos ska ju vara en utsikt för framtiden. Egentligen vet jag ju om att ni arbetar så här då ni presenterar prognoser. Det har ju hållit på så här i åratals, men nån gång måste jag ju reagera!
Gent Gustafsson, Stockholm

Kommentarer

  • Hej Gent,
    Tack för att du kontaktar oss om detta, jag håller verkligen med dig om att det är otydligt.
    Just nu håller vi på med att förbättra oss på två punkter; dels en teknisk del, där den färskaste prognosen kommer ut snabbare, dels att tydligare prognostexter har efterfrågats (i detta fall "Under fredagskvällen" istället för "Under kvällen").
    Vi hoppas kunna få ut detta väldigt snart!
  • Hej, i detta fallet "under fredagskvällen" borde ju utgå helt. I mitt exempel tog jag en prognos skriven kl. 5 på lördagsmorgonen. Jag har svårt att förstå att man där ska beskriva vädret kvällen innan, speciellt när prognosen är så kortfattad.
    Det borde gå väldigt fort att få ut detta på ett arbetsmöte, det kanske tar 5 minuter.
    hälsningar Gent
  • Hej Gent,
    Vad jag menade med en teknisk del, är att prognosen cachas på våra servrar, och i användarnas klienter (webbläsarna) skrivs ett datum för hur länge prognosen gäller. I vissa versioner av webbläsare blir detta gällandedatum fel, och prognosen stannar kvar för länge. Vi har en lösning på gång för detta.
  • Redan på kvällen 31/3 säger prognosen "I dag lördag 1 april".  Jag har senaste versionen av Internet Explorer och W
    indows 10. Är det en av de versioner av webbläsare som inte funkar med SMHI? Vilken version av webbläsare ska jag använda?
  • Hej Gent, och tack för ditt inlägg.Det felet är en liten bugg som vi kommer att åtgärda, det har alltså inte specifikt med vilken webbläsare du använder.Hoppas du får en fortsatt trevlig lördag!