Var hittar jag prognos diagram, den äldre versionen?

Hej,
Har just noterat att den äldre versionen av prognossidan inte längre verkar finnas tillgänglig. Är detta bara en tillfällighet, eller är det tänkt att bara den senaste versionen kommer att finnas tillgänglig fr om nu?

Alla mina länkar pekar mot den gamla versionen, men där kommer bara den senaste versionen upp sedan någon gång under dagen idag. Dessutom, jag har redan sedan några veckor tillbaka inte längre hittat den föregående versionen för orter utanför Sverige
Skulle verkligen uppskatta en länk till den tidigare versionen.

Den senaste versionens diagram är för min del helt värdelös. Se bara på två bifogade skärmdumpar gjorda samtidigt för några veckor sedan. Med den senaste versionen förleds man tro att det kommer bara obetydliga mängder regn i början av perioden och betydligt mer ca en vecka senare. Med den föregående versionens diagram får man en helt annan och sannare bild: Betydande regnmängder de närmaste dagarna, t o m MER än prognosen för senare i perioden. Dessutom får man uppgifter om prognosticerade regnmängder i diagrammet, vilket helt saknas i den senaste versionen.

Kommentarer

  • Hej!

    Det gamla Sverige-vädret har avvecklats, och numera finns endast den nya hemsidan (som bygger på mera högupplöst modell) tillgänglig. Det är helt riktigt att nederbördsdiagrammet för närvarande inte är särskilt bra. Det kommer att förbättras. Här finns ett bättre diagram.

  • Ser betydligt bättre ut! Om man sedan kunde få kartor med tryckcentra, isobarer och fronter (i stil med DMHIs), skulle det vara absoluta toppen! Skulle ge en mycket större förståelse om vad som händer egentligen.
  • Tack för förslagen! Eftersom det är en beta-version så är vi tacksamma för all feedback vi kan få!
  • En annan sak som vore bra, och säkert lätt genomförbart, vore om vädersymbolerna i överkant kunde komma lite tätare än bara var 12:e timme, åtminstone om man tittar på skalan 48 timmar. Skulle ge värdefull information i närtid, medan prognosen ändå är betydligt säkrare än senare
    I diagrammet som visar 10x24 tim skulle det säkert bli lite väl trångt!
  • Låt oss få tillbaka den äldre versionen av prognoserna.
    Conny
  • Hej!

    Det är inte aktuellt att återgå till den gamla versionen, med sämre geografisk upplösning i prognoserna. Däremot kommer den nya versionen att förbättras efterhand.
  • Jag älskade den gamla versionen Hade mycket nytta av den Är lantbrukare Ledsen och besviken ingrid
  • Hej,
    Lite besviken kan man bli att detta inte fixats innan den gamla versionen togs bort.
    Snart börjar hö-säsongen och då är nederbördsprognosen viktig!

    Jag anmärkte på den felaktiga visningen av regn i januari 2016 och fick svaret att det blir bättre i nästa version...
    "Hej,

    Ett litet skönhetsfel i väderprognosens diagram:

    Nederbörden anges som summa för olika intervall i framtiden:per timme, summa per 6 timmar, summa per 12 timmar.

    I diagrammet visas stapelhöjd för summan, så nederbörd långtfram blir kraftigt överdriven vid första anblicken.

    Jag skulle hellre se att diagrammet visar nederbörd per timme i alla delar av prognosperioden, även om det längre fram i prognosen är ettkonstant värde över varje 12-timmarperiod

    Sedan vore det praktiskt att se siffran i staplarna direkt igrunddiagrammet, utan att behöva klicka på varje stapel

    Hälsningar

    Gunnar Berggren"

  • Den gamla versionen är mycket illustrativ. Den är tydlig och enkel. En prognos från er bör som jag ser det inte främst framkalla jubel hos meterologer utan hos oss lekmän som har hytta av prognoserna. Själv arbetar jag som chaufför med färdtjänst, skolbuss och paketbilskörning. Låt oss få det vi önskar. Vi betalar era löner via skattsedeln!
    Conny igen
  • Hej,
    Vi har lyssnat på våra användare, och en 10-dygnsprognos BETA är ute.
    Det är NU ni har chansen att titta på den och påverka den genom att svara på vår enkät (ni hittar enkäten nedanför den nya tjänsten).
  • Att ni gör en ny sorts prognos har jag inga problem med men att vi som önskar använda den gamla versionen inte kan göra detta stör mej. Skulle det vara så svårt för SMHI att hålla liv i en väl beprövad prognostyp.
    Conny
  • Hej Conny,
    Prognosen är densamma, samma prognos i en ny förpackning.
    Den nya förpackningen är helt fri från Flash, en teknik som de flesta webbläsare slutar stödja inom kort.
  • Hej!
    Jag tycker att den nya designen är tydlig, men saknar möjligheten att får en timme för timme prognos på startsidan. Nu är jag tvungen att öppna 10-dygnsprognosen och den sidan tar lång att ladda pga kartan.

    Mvh,

    Johanna
  • Hej Johanna!

    På den nya startsidan som kommer lanseras inom kort kommer du kunna se prognosen timme för timme, för de närmsta 3 dygnen. Här kan du se hur det kommer bli 😀
  • Hej!
    I diagram läge och inzoomat på dag så ser man inte sol/moln symboler per timme, det ger en mycket dålig känsla för väderskiftnngar under dagen, man ser det i tabell format.
    Vill minnas att moln/sol symboler hängde med när jag zoomade i den äldre varianten. Det går att läsa via info text i markören men då måste jag svepa förbi varje timme.
    Stor potential till förbättring
  • Hej Niclas, tack för din återkoppling.
    Vi tar med oss det till den vidare utvecklingen.
    Önskar dig en fortsatt bra dag!
  • Tycker den nya version är jättedålig. Hur ska jag kunna få fram vädret just hos mig ?
  • Hej Christina,
    Om du tillåter webbläsaren att visa din platsposition för www.smhi.se, så kommer du att automatiskt få prognosen för den plats du befinner dig på.
    Om du inte vill lämna ut din plats via webbläsaren, så kan du söka ort i rutan uppe till höger. När du fått fram den ort du vill se i fortsättningen, kan du antingen välja den som startort, eller lägga den i dina favoriter (klicka i stjärnan).

  • Hej!

    Med det nya diagrammet finns bara alternativen 2 dagar eller 10 dagar att välja på vilket är tråkigt. Jag kanske vill ha en bild över bara lördag och söndag på torsdagen. Det gick att göra i det gamla diagrammet och även en kortare tid i den nya, men inte nu längre. Det gick att klicka och dra med musen över de dagar man var intresserad av och bara se dom, det var riktigt bra. Inför gärna det på det nya diagrammet igen.

    Mvh Mårten
  • Hej!
    Jag tittar ofta på er hemsida. Särskilt när vädret verkar svårbedömt.
    Vad jag då saknar är ett par kartor med inritade isobarer. En aktuell och en tidigare.
    Ibland räcker det med att köra radarbilderna som film, men inte alltid.

    MVH
    Gammal pilot
  • Inte bra bara skit den gamla var bra när man kunde jämföra solen upp o ner på flera dagar
  • Hej Göran,

    Om du klickar på öppna alla så hittar du informationen för solens upp-och nedgång i texten nedanför rutorna.

    Du kan om du vill ladda ner vår app SMHI Väder och sedan gå in på idag under 10-dygnsprognosen så ser du solens upp-och nedgång för alla dagar.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.