Problem med hemsidan i Firefox

Hej!

Sedan slutet av förra året har jag inte kunnat spara favoritorter i Firefox. Det funkar inte någonstans på hemsidan (startsida, radarbilder, etc.). Om jag uppdaterar hemsidan försvinner helt enkelt favoriterna, så informationen sparas helt enkelt inte. Resutatet är att jag varje gång får upp Stockholm som startort, och där bor inte jag. Att stänga av spårningsblockerare har ingen effekt och det har knappast att göra med cache-inställningarna heller (då borde inte informationen försvinna om jag uppdaterar sidan). Kan ni undersöka vad detta beror på och åtgärda det?

Nu har det dock blivit ännu värre, eftersom samma sak verkar gälla för undersökningen som ni nyss lanserade. Jag har svarat på undersökningen, men varje gång jag besöker en ny flik på hemsidan kommer undersökningen upp igen, vilket är extremt störande. Finns det något sätt att stänga av den? Att stänga av spårningsinnehåll fungerar inte.

Mvh
Jonatan

Kommentarer

  • Hej! Jag har testat med Firefox v68.5.0, med standardiställningar och Windows 10 och kan inte återskapa beteendet. Vad kör du för nivå under "Sekretess och säkerhet"?
    Leif Webbkoordinator
  • Hej! Jag använder rekommenderade inställningar, men som sagt, jag kan stänga av all spårning och det gör ingen skillnad. Däremot använder jag en nyare version av Firefox, nämligen version 73.0.1. Då problemen uppstod i december, misstänker jag att problemen är en följd av en uppdatering av Firefox, och att hemsidan fortfarande fungerar som den ska i den äldre versionen som du testat. Kan du testa att uppdatera till senaste versionen?
  • Hej!
    Jag är helt säker på att jag svarade på det här inlägget för tre dagar sedan, men än har jag inte fått någon bekräftelse på att ni tagit emot det, så jag försöker igen. Jag använder rekommenderade säkerhetsinställningar, men jag har som sagt försökt med att stänga av spårningsblockering, men det gör ingen skillnad. Däremot använder jag version 73.0.1 av Firefox, vilket är en nyare version. Version 68 kom ut i juli och då hade jag inga problem. Version 68.5.0 är en så kallad Extended Support Release, så den innehåller inga nya funktioner från v68.0, bara säkerhetsuppdateringar. Då problemen uppstod i december, misstänker jag att de bara uppstår i version 71 eller senare, och skulle vara tacksam om ni kunde undersöka detta. Jag har testat på två olika operativsystem, Windows 10 och Ubuntu 18, med samma resultat. Jag hoppas denna information är till hjälp.

    Mvh
    Jonatan
  • Hej! Nu har jag uppdaterat till 73.0.1 men kan fortfarande inte återskapa problemet du beskriver. Bara testat med WIn 10 men kan prova på MacOS med. Har heller inte fått några fler med samma problem. Kan en ominstallation av Firefox hjälpa?
    Leif Webbkoordinator
  • Okej, jag har löst det nu. Det fungerade inte att installera om Firefox, men däremot att rensa all användardata (utom bokmärken). Jag har tidigare försökt med att rensa cache och kakor utan effekt, men det verkar ha varit någon annan inställning som påverkat funktionaliteten på SMHI:s hemsida.
  • Så bra! Hoppas det håller i sig. :-)
    Leif Webbkoordinator