Polarstratosfäriska moln

Vad är orsaken till att de polarstratosfäriska molnen är så vanliga nu?

Kan ozonnedbrytning ske på molnens yta även i januari (Östersunds breddgrad)?

Kommentarer

  • Hej.
    Just nu har vi ett område över Skandinavien med väldigt låg temperatur, ner mot -80 °C, uppe i stratosfären. Detta medför att polarstratosfäriska moln kan bildas.
    Se mer om polarstratosfäriska moln här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/parlemormoln-polarstratosfariska-moln-1.3863

    För ozonnedbrytning på ytan av polarstratosfäriska moln krävs även solstrålning. Solen står så här års väldigt lågt på våra breddgrader och då blir inte nedbrytningen effektiv. Men från slutet av januari/början av februari och framåt så blir ozonnedbrytningen i sådana här situationer alltmer effektiv på våra breddgrader. Man kan jämföra med det antarktiska ozonhålet som brukar börja utvecklas först i början av augusti, 5-6 veckor efter vintersolståndet på södra halvklotet.

    Thomas Klimatolog