plusgrader i solen vid midvintersolståndet?

Vid vilken temperatur (i skuggan) kan solen skapa plusgrader i solskenet vid midvintersolståndet vid breddgrad för Stockholm?
Vilken är solvinkeln vid midvintersolståndet vid breddgrad för Stockholm?

Kommentarer

  • Hej!

    Norra polcirkeln har latitud 66.56 grader N, och Stockholm har latitud 59.33 grader N. Det betyder att solen vid vintersolståndet står 66.56 minus 59.33 grader, dvs 7.23 grader över horisonten då den befinner sig exakt i söder och som högst på himlen.

    Lufttemperaturen måste alltid mätas så att temperaturgivaren är helt avskärmad från inkommande strålning. Luften har samma temperatur om man befinner sig i skuggan av ett träd eller vid sidan av trädet där solen lyser för fullt. Det är ju precis samma luftmassa, alltså är lufttemperaturen densamma på båda ställena. Däremot känns det varmare för kroppen om man står bredvid trädet, där solen skiner, eftersom man då får en strålningseffekt. Den ska inte förväxlas med lufttemperatur.

    För att lufttemperaturen ska nå plusgrader "i solen" så måste den nå plusgrader "i skuggan". Lufttemperaturen är ju densamma på båda ställena.