Periodicering i 10-dygnsprognosen

Hej
Jag tycker presentationen av viss data i 10-dygnsprognosen är konstig.
I det enklaste fallet så sorteras perioden 23-00 in på nästa dag. Det är väl inget större bekymmer när granulariteten är 1 h.
Det blir värre när den är 6 eller 12 h. När Tis 13 - Ons 01 sorteras in på Ons!!!
Det känns fel...

I allmänhet är jag väldigt nöjd med hur tjänsterna utvecklas.

Kjell E.

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, jag kan hålla med om att presentationen inte är perfekt. Samtidigt är det svårt att hitta en annan, bättre lösning. Det är endast nederbörden som presenteras som ett ackumulerat värde för tidsperioden, t.ex. tis 13-ons 01. Övriga parametrar såsom temperatur och vind är momentana, alltså representerar ett värde just vid kl 01. Så när man ska presentera parametrar som temperatur och nederbörd i samma tabell, vilket är efterfrågat, så uppstår detta problem!
    Jag hoppas att förklaringen åtminstone kan ge förståelse för problematiken!
    Bästa hälsningar
  • Då anser jag att frågan är varför visar man nederbörd ackumulerat.
    Jag kan inte se någon fördel med att för kl 14 visa det som regnat timmen innan (13-14) istället för kommande timme (14-15). Förstår att det i princip bara är ett stilval men ändå är i mina ögon stilvalet väldigt enkelt utifrån helheten.

    Alla som jag frågat har gått bet om varför man skulle göra som ni gör idag.
    En påpekade att det blir lite annorlunda om man tittar på det väder som varit, men även då kommer vi fram till att känslan är bakvänd. Ser man kl 14 utan att se klockslagen i nederbördskolumnen antar man att det var nederbörd som kom mellan 14:00:00-14:59:59 för att vara löjligt exakt 😉
  • Hej,
    Intressant, ger oss ytterligare en dimension till detta ämne. Vi möter olika åsikter kring detta. En del tolkar värdet som den momentana nederbördsintensiteten exakt kl. 14:00:00, en del tolkar som ni gör och andra tolkar det som att nederbörd ackumuleras. Argumentet är att man vill följa hur mycket som ackumuleras under dagen och då är det mest logiskt att göra som vi gör nu. Många vill bara veta om det ska regna eller inte och struntar i ev. ackumulering. Andra vill veta om det blir regn eller inte med tillägget "hur kraftigt".
    Den bästa lösningen är egentligen en möjlighet för användaren att skräddarsy nederbördspresentationen. Vi kollar på sådana lösningar främst i vår app eftersom tekniken i appar ger bättre möjligheter att just skräddarsy.
    Hoppas detta ger lite mer bakgrund och en blick framåt.

    Med vänlig hälsning,
  • Varför räknas "nederbörd per 12 timmar" mellan kl 02 och 14 – alltså: varför inte från kl 00 och 12?
    Cecilia Häggström
  • Hej,
    Det beror på att data för prognoser från dygn 3 till 10 endast finns i UTC-tid och vid tidpunkterna 00, 06, 12, 18 vilket motsvarar 02, 08, 14, 20 svensk sommartid.
    Det har att göra med att datat kommer från en beräkningsmodells om körs och används på global skala. Det rör sig också om mycket stora datamängder så det är inte enkelt att justera det till svensk tid.

    Med vänlig hälsning,
    Josef