Påsken 2019.

Hej på er!
I skolan fick vi lära oss att påskdagen infaller första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Enligt min almanacka för 2019 infaller vårdagjämningen den 20 mars och det är fullmåne den 21 mars och då borde påskdagen ha infallit söndagen den 24 mars, tycker jag. Men icke! Påskdagen är först den 21 april och då har det ju hunnit bli fullmåne två gånger efter vårdagjämningen.

Kan någon hos er hjälpa mig att reda ut detta?

Hälsningar
Jan Qvick

Kommentarer

  • Hej!

    Det beror på att "fullmånen" vid bestämning av påskdagen inte avser den verkliga fullmånen utan den metonska fullmånen, även kallad "påskfullmånen". Här kan man läsa om Metons cykel:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Metons_cykel

  • Tack Hans! Då har jag lärt mig något nytt idag och jag var inte den ende på jobbet kan jag berätta för dig. Av cirka tio kolleger var det ingen som visste om detta.

    Googlade litet och fann att Sverige faktiskt haft s k astronomisk påsk från början av 1700-talet (d v s medan vi ännu hade julianska kalendern) och fram t o m 1844 och att då vår påsk naturligtvis kunde skilja sig från omvärldens. Om vi ännu hade haft det, hade alltså vår påskdag infunnit sig 24 mars.

    Kul att lära sig något nytt en dag, då man är 64 år! Tack än en gång för svaret!
    Jan Qvick
  • Det var vid kyrkomötet i Nicaea år 325 e. Kr. som beräkningen av påskdagens datum bestämdes. Enkelt uttryckt lyder regeln: Påskdagen är första söndagen efter första kyrkligt beräknade (enligt Metons cykel) fullmånedagen efter 20 mars.Observera att här nämns ingenting om vårdagjämningen. År 325 inträffade den dock 20 mars. I Sverige användes den verkliga fullmånen vid beräkningen åren 1740 -1818. Under dessa år var regeln i Sverige: Påskdagen är första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen.