Ozon

Vart tar den farliga strålningen vägen den som slagit sönder O2
Nu gick det upp ett ljus vad som filtrerar bort strålning.

Kommentarer

  • Den för oss mycket skadliga UVC-strålningen (våglängder 100-280 nm) absorberas helt av syre och ozon högt upp i atmosfären. Vid absorption av UVC i syre (O2) slås syremolekylen sönder till enskilda syreatomer. Dessa finns sedan tillgängliga för bildandet av ozon (O3). Se
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/uv-stralning-1.3849
    och
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/ozon-1.3824

    Thomas Klimatolog
  • Ok ingen strålning Ozonhål.(antarktis polarnatt)
    Hög strålning omkring ekvatorn,mycket Ozon
    Kan ni inte följa ett förlopp.
  • Ozonhålet över Antarktis uppstår under sen vinter och tidig vår när solen över böjar titta upp igen. Solstrålningen behövs för att starta nedbrytningsprocesserna. Ozonet i stratosfären bildas främst över ekvatorn men sedan är cirkulationen i stratosfären sådan att det blir en stor transport av ozonrik luft från tropikerna mot de båda polerna.  I genomsnitt över året är det faktiskt mer ozon på höga latituder än nära ekvatorn.
    Thomas Klimatolog