översvämningar efter stora snömängder

Hej! Jag undrar om de stora snömängderna i Norrland och norra Svealand
kan komma att ge översvämningar i åar t.ex. i Svealand. Jag bor vid Svartån
som rinner genom Västerås, bl.a. När är det som störst risk för stora vatten-
flöden med tanke på vårtemperaturen? - t.ex. om det hastigt blir mycket varmt
i april?

Kommentarer

  • Hej Hasse,
    Tack för ditt intresse. Det är bara snö och regn som faller på avrinningsområdet för Svartån bidrar till vattenflöde i Svartån, inte nederbörd i Norrland eller resten av Svealand.
    På sidan HYDROLOGISKT NULÄGE på Vattenwebb Kan du hitta information om det aktuela läget i Svartån och jämförelse med historiska data från tidigare år samt det högsta och lägsta vattenflöden. När du öppnar länken för HYDROLOGISKT NULÄGE https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ ser du Sverige karta, zooma och klicka på Svartån i Västerås. Du får en figur som visar vattenflödet under sista månaden samt prognos för vattenflöde för kommande 7 dagar. Du kan jämföra dagens läge med vattenflöden i tidigare år eller högsta och lägsta vattenflöde i Svartån genom att välja bland alternativ i fönstret ovanför figuren.

    Allmänhetens Hydrolog