Ovanligt kallt?

Tycker det har varit en ovanligt kall april och det verkar fortsätta maj ut enligt era prognoser. Man ser det också i min trädgård på Orust där växtligheten är väldigt försenad. Det var ju kallt i februari och mars också. Har läst en del om solens påverkan på klimatet och det påstås att solen går mot sitt sol aktivitets minimum vilket skulle leda till kallare klimat? Hur stor påverkan har solens aktivitet på klimatet och hur står det i relation med vad många hävdar att vi står inför en global uppvärmning?
Peter Bergqvist

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Väder varierar naturligt från år till år, därför kan man inte dra någon klimatologiskt slutsats från enbart en säsong. I dagsläget har östra Sverige legat närmare den för årstiden mycket varma luften över Ryssland. Framför allt förra veckan var det en markant gradient över Sverige med sommarvärme här i öster och en kallfront över västra Sverige.

    Dessutom är det inte "många som hävdar att vi står inför en global uppvärmning", utan det är vetenskapligt bevisat (cf. IPCC). Ändringar i solaktivitet påverkar jordens medeltemperaturen, dock med en storleksordning mindre effekt än mänskliga påverkan (växthusgaser, aerosoler, markanvändning).

    Med vänlig hälsning, Christophe (klimatolog)
    Christophe
  • Bästa Christophe,
    IPCC slutsatser baseras på dator simuleringar som enligt vad jag sett inte stämmer överens med verkligheten? Har inte den forskare som presenterade "hockeysticken" blivit fälld för forskningsfusk?
    Peter Bergqvist
  • Hej Peter,
    Tack för din åsikt.
    M. Mann:s "hockey stick" har bekräftats av flera studier sedan publiceringen år 1999. Han har aldrig blir "fälld" i vetenskapliga debatten.
    Jag uppmuntrar dig att läsa IPCC rapporterna i detalj: de innehåller observationer och beprövade klimatmodeller, som har granskats med instrumentella observationer och paleo-klimatologiska proxies (iskärnor, träringar osv). Som expert inom klimatologi kan jag försäkra dig att det i dagsläget inte finns någon annan sammanfattning av kunskaper inom klimatvetenskap.
    Med vänlig hälsning, Christophe

    Christophe
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.