Ovanliga moln?

Hej! Såg dessa moln idag i Göteborg vid solnedgången och noterade att K-strimman följde deras vågform. Jag antar att K-strimman ligger någonstans mellan 8000-10000 meter så det bör då röra sig om mycket höga moln. Finns det någon förklaring?

Kommentarer

  • Hej! Det är svårt att ge en helt säker förklaring utan en större undersökning. En  koll på några ballongsonderingar från Göteborg och Stavanger visar att det blåste rejält på cirka tio km höjd (sannolikt en jetström). Vinden på denna höjd kom från nord till nord-nord-ost och luften passerade därför över de höga delarna av Skanderna innan de passerade Göteborg. Kraftiga vindar över fjällen kan lätt skapa vågor i atmosfären. Från sonderingarna kan man också se när luftens temperatur når mättnad över is/vatten. Detta kan ge en indikation på när det föreligger chans för tex bildning av k-strimmor. Och denna dag förekom sannolikt flera nivåer där detta var möjligt; kring 5, 8 och 10 km höjd. Så K-strimman kan vara lägre än molnen som jag gissar befinner sig på cirka 9-10 km höjd.

    Vi har även fått in liknande moln-observationer från Sollefteå men då från fm den 9 januari. Men som sagt för att vara helt säker måste en mer noggrann studie göras.
    Vänliga hälsningar