Östgötaluckan?

Jag hörde för många år sedan ordet "östgötaluckan". Jag tror det är en flygterm som avser att det ofta är klarare väder över Östergötland. Dagens Corren har en intervju där det står: "När området passerar Vättern, ser det ut att mattas av lite. Det splittras upp och går på varsin sida av Östergötland, det brukar kunna vara så, säger Therese Fougman. "

Skulle ni kunna berätta mer om "Östgötaluckan"?

//Per E

Kommentarer

  • Hej Per

    Jag som klimatolog kände inte till begreppet "Östgötaluckan" så jag kontaktade Therese Fougman för hjälp. Hon skriver enligt nedan.

    Hälsningar
    Lennart Wern

    Hej Lennart.
    Min erfarenhet är att när det kommer sammanhängande nederbördsområden västerifrån, , som täcker stora delar av Götaland, så har de en tendens att splittas när de passerar Vättern. Vanligast tror jag på sommaren och då är det nog det kalla vattnet som är boven.
    Inte sällan återbildas det öster om oss och får nytt liv över Östersjön.
    Just begreppet Östgötaluckan har jag inte hört förut.
    Lärde mig detta av Sten Laurin som påtalade det, då han var något av en mentor under mina första 10 år på SMHI.
    Tror som sagt spontant att det är vanligare på sommaren, men det var lite samma tendens på nederbördsområdet i förra veckan. Då hade vi å andra sidan en lågtrycksbildning på fronten som gjorde att det blev ett hål i nederbörden över typ Skaraborg och Östergötland där det blev mindre nederbörd än på andra håll i både Götaland och Svealand.
    Så kanske var det inte samma fenomen egentligen…
    Hoppas det var svar på frågan, i alla fall min tolkning…
    Vänligen
    Therese