ordspråk

det finns ett svenskt ordspråk som säger "aftonrodnad vacker natt. morgonrodnad skvätt i hatt". I reeda anvördiga  Nautical almanack kan man även läsa: "red sky in the night is a sailors delight. red sky in the morning is a  sailors warning".
I Finland (Helsingfors) hörde jag: "ostlig vind och kärringträta slutar sällan utan våta".
Finns det någon meteorologisk förklaring till dessa ordespråk?????
Hälsningar
Bengt

Bengt Pie

Kommentarer

  • Hej

    Vissa gamla ordspråk som handlar om vädret ligger det någon sanning i men andra inte alls.

    Om vi tittar på detta ordspråk: "aftonrodnad vacker natt. morgonrodnad skvätt i hatt" så ligger det något i det. Med aftonrodnad tolkar jag det som att solen går ned i tunna höga moln vilket ger vacker solnedgång. Då kan det vara en varmfront som är på väg. Det börjar med att man ser tunna höga moln som tätnar allt eftersom och efter 12h kan det börja regna. Här finns en artikel om fronter:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/fronter-1.3908

    Detta ordspråk vet jag inte vad jag ska säga om: "red sky in the night is a sailors delight. red sky in the morning is a sailors warning".

    "Red sky" skulle kunna vara afton- och morgonrodnad. Men är en varmfront på väg leder det till regn både morgon och kväll.

    Sist detta ordspråk: "ostlig vind och kärringträta slutar sällan utan våta". Det är vanligare med nederbörd från vissa vindrikningar än andra. Men det är platsberoende. Så det kan ligga något i detta ordspråk att det är vanligt med regn då vinden kommer från öster i vissa områden i Finland. Huruvida kärringträta också leder till regn vill jag låta vara osagt :-) . Här finns en artikel om nederbörd vid olika vindriktningar som kan intressera dig:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/vindriktning-vid-nederbord-1.31823

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart