öppna data

Hej!
När jag tittar på villkoren för vattenytor 2016 så står det dels att det är öppna data, men även att det ska finnas ett avtal med Lantmäteriet. Det låter som om det inte är öppna data i så fall. Hur ska man tolka det?
mvh
Anders

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Det var en bra fråga! Så här ser SMHI:s restriktioner ut:

    SMHI:s GIS-skikt Vattenytor är sedan lång tid baserat på Lantmäteriets Översiktskartan. När SMHI började publicera GIS-skikt så hade Lantmäteriet krav på att slutanvändaren hade ett eget avtal med dem för att publicera resultat. Avtalet kunde erhållas genom att användaren var medlem i Geodatasamverkan, eller genom att teckna ett eget avtal direkt med Lantmäteriet.

    Lantmäteriets regler för nyttjandet kan komma att ändras med tiden, och det har det gjort! Nu är även Översiktskartan i vektorformat klassad som Öppen data av Lantmäteriet, vilket i sin tur betyder att det inte finns några restriktioner för användandet av SMHI:s GIS-skikt Vattenytor 2016.

    Däremot ligger beslutet hos Lantmäteriet, vilket innebär att SMHI gör bäst i att meddela att användaren bör kontrollera med Lantmäteriet ifall det finns några aktiva restriktioner.

    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert