Open data - medeltemp - månader saknas

HejHar laddat ner "Lufttemperatur, medel, månadsvärde" för Falun-Lugnet. Finner att följande månader saknas: jun55, jul82, sep-okt82, jan-feb83, jan-maj06.Är det ett fel? Eller finns det en orsak som jag inte begriper?
Med vänlig hälsningHenrik Jonshammar

Kommentarer

  • Hej!

    Det är helt enkelt så att det finns luckor i statistiken. En trolig orsak till bortfallet i juni 1955 och juli 1982 kan vara att den som läste av temperaturen hade semester, och att det saknades semesterersättare. Sjukdomar kan också vara en orsak. Och ibland handlar det om att det blir en lucka när stationsansvarig slutar innan man lyckas hitta någon ny som bor på ungefär samma plats.

    Det bästa du kan göra, när det finns luckor, är att använda någon station i närheten. Om man vill vara ambitiös kan man också studera statistiska avvikelser mellan de två stationerna, under den tid då båda varit i drift samtidigt, och sedan applicera dessa avvikelser på stationen med luckor.