Opålitlig regnradar

Hej.
Idag, 15 juni, låg Ekestad i Kristianstad kommun i gult område på regnradarn, dvs "måttlig" nederbörd, ca 14:45 - 16:45 samt 17:30 - 17:45. Detta gav hela 2 mm i regnmätaren. Över två timmar måttligt regn borde bli mer än så. Ofta när Ekestad befinner sig i grönt område, "lätt regn", kommer inte en droppe. URL för regnradarn:
https://www.smhi.se/q/Kristianstad/2699310

Att förutsägelser om regn kan stämma dåligt är ju klart, men regnradarn skall ju visa det regn faktiskt faller.

Med vänlig hälsning
Gilbert Kennedy

Kommentarer

  • Hej!

    Måttligt regn ger mellan 0.5 och 4 mm nederbörd per timme, så 2 mm nederbörd på 2 timmar ligger ungefär i mittfåran av begreppet måttligt regn.

    Blå färg på en radarbild är ofta klotter (markklotter eller havsklotter) snarare än nederbörd, men grönt och gult brukar indikera nederbörd.

    En radarbild visar mycket annat än nederbörd, som fasta ekon och inversionsekon. Fallstrimmor under moln kan också se ut som nederbördsekon. Här är lite ytterligare info i ämnet:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/falska-nederbordsekon-fran-vaderradar-1.20507

    Det är alltså inte alldeles enkelt att tolka en radarbild korrekt. Oftast brukar man dock genom att köra sekvens kunna se vad som är nederbördsekon och vad som är andra typer av ekon.