Onormalt varmt när det är vinter

Hej!   Vad kan det bero på att det är så varmt mitt i vintern? Bor i norra Västmanland. Om det snöar någon gång så försvinner det på en gång. Det ligger  flera grader över noll nästan hela tiden. Längtar efter riktig vinter med mycket snö och minusgrader. När det pendlar kring noll blir det bara slask och halka. Nu har det varit barbacke  och 5-6-7- gr varmt länge. Såna här vintrar är inte kul. Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej
    Ja, det är ovanligt varmt just nu. Historiskt sett är det ofta en stark koppling mellan temperaturen i januari och i februari. Det vill säga om det januari är varm brukar februari också vara kall och om januari är kall brukar februari också vara kall. Men det behöver inte betyda att det blir så i år. Det kan vara ett undantag.

    Sedan går vi mot varmare tider på grund av den ökande växthuseffekten. Men även i framtiden kommer vissa vintrar vara kalla och andra varma precis som det har varit historiskt. Vissa vintrar kommer att vara snörika och andra snöfattiga.

    Hälsningar
    Lennart Wern
  • Tack Lennart för svar!
    Känns bra att veta att inte alla vintrar kommer att bli lika varma som den här vintern. Jag förmodar att även somrarna kan vara olika. Det vore en mardröm om somrarna framöver skulle bli lika heta som 2018. Då emigrerar jag till Antarktis. Men jag förmodar att växthuseffekten tyvärr kommer att resultera i fler varma vintrar och somrar än det var på 60- 70-80-talet.