Ökat upptag av Co2 av växter vid högre global temperatur?

Om jordens temperatur stiger skulle det inte oxo innebära att t.ex. trädgränser vid arktiska områden flyttas uppåt och ge ökad växtlighet på den smältande tundran liksom stigande mängder havsvatten borde innebära att mängden plankton som  förbrukar C02  oxo ökar? Det torde vara enorma områden på jorden som vid en global temperaturhöjning ges ökad möjlighet att ta upp C02 ur atmosfären. Finns ovanstående parametrar med i era beräkningar av  hur  halten av  C02 kommer att förändras i framtiden?

Mvh Eino Mustonen

Kommentarer

  • Hej Eino,

    Din kommentar stämmer: när trädgränserna flyttar sig norrut, finns det i vissa platser möjlighet för att öka fotosyntes, t.ex. vid taiga-tundra gränsen, vilket tar bort mer CO2 från atmosfären. Dock blir även marken i dessa områden varmare, vilket leder till ökad konsumtion av organisk material (s.k. heterotrofisk respiration); det beror från fall till fall om sammanlagda effekten leder till ökad eller minskad CO2-flöde från atmosfären. I regeln växer vegetationen bättre (och kan fixera mer CO2) under ett varmare klimat ... så länge växten har även tillräckligt med markfuktighet. I vissa område kan klimatförändringen medföra högre årsmedeltemperaturer, men mindre nederbörd, så att vegetationen inte utvecklar sig så mycket som den kunde ha gjort med hänsyn till enbart temperaturen.

    Interaktion mellan fotosyntes och heterotrofisk i ett förändrat klimat, samt förflyttning av vegetationszoner är inkluderade i den senaste version av Earth System Models (dvs. en vidareutveckling av Global Circulation Models - GCM), som IPCC baserar sig på. Du hittar flera uppgifter i följande rapport: <https://www.smhi.se/klimat/ipcc/ipcc-resultat/ar6-specialrapport-om-klimatforandringar-och-marken-1.142669>.

    Med vänlig hälsning, Christophe