Ökad solinstråling

Här en lösryckt mening i ett  debattinlägg på Svenska Dagbladet: "SMHI anger att vi fått 20% mer soltimmar och 10% ökad instrålning, vilket är ca 5 ggr mer än teoretisk växthuseffekt."
Är detta rätt?
Och under vilken tidsrymd?
Var hittar jag rapporten?
Fim Wästberg

Kommentarer

  • Hej Fim.

    Några diagram över observerad solstrålning i Sverige, det vi kallar globalstrålning och solskenstid finns här: https://www.smhi.se/data/meteorologi/stralning/solstralning-i-sverige-sedan-1983-1.8243
    Det stämmer att årsvärden av ackumulerad globalstrålning ökat med drygt 10 % sedan mitten på 1980-talet i Sverige. Titta gärna också i denna rapport: https://www.smhi.se/publikationer/publikationer/observerad-klimatforandring-i-sverige-1860-2021-1.189738
    Där presenteras också mätserien från Stockholm, vilken är den längsta vi har och den enda som hittills genomgått ordentlig kontroll och homogenisering. Den tillsammans med de övriga mätserier visar att det utöver den stora variationen från år till år även finns variationer på ett par decennier. Sett över hela Stockholmsserien finns ingen tydlig trend. Det pågår mycket forskning runt om i världen för att förstå dessa variationer bättre.
    Thomas Klimatolog
  • Att ökade soltimmar och ökad instrålning skulle ha en påverkan på temperaturen som är i samma dimension som växthuseffekten, finns det belägg för det eller är det ännu så länge bara spekulationer?
    Fim Wästberg
  • Hej igen Fim.
    Beklagar den sena återkopplingen.
    Att den ökade solinstrålningen under de fyra senaste decennierna i Sverige haft en inverkan på temperaturökningen här är högst troligt. Men i vilken grad den ligger bakomtemperaturökningen vet vi tyvärr inte idag.
    Den av människan förhöjda växthuseffekten finns över hela jorden och verkar åt samma håll för temperaturen. Variationen i solinstrålning är mer lokal eller regional och på andra platser, exempelvis stora havsområden, verkar det varit en ökning i molnigheten med minskad solinstrålning vid havsytan som följd. Det forskas mycket dels för att förstå vad som ligger bakom den tydliga ökningen, och den tidigare nedgången, i solinstrålningen och vad det har och har haft för effekt på bl.a. annat temperaturen. Förhoppningsvis finns det några mer kvantitativa uppskattningar om detta inom en inte alltför avlägsen framtid.
    Thomas Klimatolog