Observation / fundering kring Klagshamn (Malmö)

Hej,
Jag har vid upprepade tillfällen noterat att prognosen för Klagshamn (Malmö) ligger ett antal grader lägre än samtliga "omkringliggande" observationspunkter. I praktiken punkter som ligger någon eller några kilometer bort (beroende på var exakt som avses). För torsdagen 12/7 så ligger temperaturerna för "Kl 14" t.ex. enligt följande:

- Bunkeflostrand (norr om Klagshamn), 28 grader
- Klagshamn, 23 grader
- Gessie Villastad (söder om Klagshamn), 28 grader

Finns det någon förklaringsmodell för detta?

Tack på förhand.

Mvh
Svante, fundersam Klagshamnsbo

Kommentarer

  • Hej!

    Det kan tyckas som en ganska stor temperaturskillnad eftersom platserna ligger så nära varandra. Men det har säkert att göra med hur gridpunkterna i modellen råkar ligga i förhållande till de aktuella platserna; Klagshamn har fått större påverkan av någon gridpunkt över vattnet än vad de övriga två har fått.

    Även om de mesoskaliga modellerna, som Arome, har ett tätt gridnät så kan man ändå få den typen av effekter vid kusten. Här är förresten en läsvärd artikel om de modeller som SMHI använder:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/meteorologiska-modeller-1.5932