Nytt typsnitt på smhi.se, här är vanligaste frågorna

Nu gör vi texten på smhi.se skarpare och större. Vi byter till ett nytt typsnitt i brödtext. Med skarpare typsnitt och större text blir webbplatsen mer tillgänglig och läsbarheten ökar på både stora och små skärmar.

Här nedan svarar vi på de vanligaste frågorna:
  • Varför så stor font?
  • Varför måste ni ändra även för oss desktopanvändare?
  • Jag tycker det är för stort, kan jag minska storleken?
  • För stort teckensnitt på Vädret i Sverige (tidigare version)?
  • Förbättringsförslag?

SMHI Kundtjänst

Kommentarer

  • Varför så stor font?
    Vi byter font för att öka läsbarheten. Skärmupplösningarna på nya datorer ökar hela tiden vilket gör att textstorleken minskar relativt sett om man använder standardinställningar. Detta är även ett steg för att öka tillgängligheten på vår information för användare med nedsatt syn.

    En större font underlättar läsning framförallt när man använder vår webbplats i mobiler.
    Ni säger att ni gör detta för att det ska funka i mobilen.

    Läs mer om varför vi bytt typsnitt: information om typsnittet

    Varför måste ni ändra även för oss desktopanvändare?
    Vi tror att läsbarheten ökar även för användare med vanliga datorer. Vi ser i vår statistik att våra användare i allt högre utsträckning har skärmar med högre upplösning, vilket betyder att texter relativt blir allt mindre.

    Jag tycker det är för stort, kan jag minska storleken?
    I de flesta moderna webbläsare kan du själv ändra storleken på webbplatsens text. Du hittar funktionen för detta i webbläsarens meny.

    Det enklaste sättet är att hålla ner Ctrl-tangenten och snurra på mushjulet. Om du inte har en mus med mushjul använder du istället plus- och minustangenten på tangentbordet. Om du använder en Mac håller du ner Command-tangenten istället för Ctrl.

    Använder du den gamla prognossidan? Läs mer här: För stort teckensnitt på gamla prognossidan Vädret i Sverige (tidigare version)?

    Har du några förslag eller synpunkter gällande typsnittet? Skriv till oss här: Förbättringsförslag

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.