Novemberväder

Jag vet att solen lyser hela tiden men vad är det som gör att det alltid är grått under november? För att det är verkligen grått nästan hela november med nån dag som undantag då solen kan kolla fram sig, men inte helt. Något säger mig att ovanför det gråa molnen (som jag antar är väldigt tjocka) så är det hur fint som helst.

Kommentarer

  • Hej Felix

    Ja, du har alldeles rätt! Solen lyser hela tiden :-)
    Den främsta orsaken till det grå vädrtet är att solen inte står lika högt på himlen och orkar inte värma bort molnen. En bidragande orsak är att vattnet omkring oss är förhållandevis varmt efter sommarens uppvärmning. Luften över vattnet vill stiga och när den fuktiga luften stiger avkyls den och moln bildas.

    Varje månad skriver vi en krönika över den senaste månadens väder i Sverige. Om denna november står bland annat att läsa:

    "Solskenstiden under november 2020 var i allmänhet under den normala i södra Sverige. I norra delen av landet var den däremot över den normala. Mest novembersol fick Luleå med 73 timmar, vilket bara är tre timmar från rekordet från november 1995."

    Här finns hela krönikan:

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/november-2020-varmerekord-efter-varmerekord-1.162898

    Hälsningar

    Lennart Wern