norrsken i roslagen

hej
i skrivande stund har jag sedan en längre tid noterat att många påstår sig ha sett norrsken i roslagen om nätterna. Är det verkligen möjligt så här års?  Annars tycker jag att norrsken brukar uppmärksammas i media, för att det trots allt är ovanligt så här långt söderut, och då är det i regel under riktigt riktgt kalla vinternätter.... inte i augusti-oktober ??  Har ni koll på detta?  Det känns som en ovanlig situation om det nu verkligen handlar om norrsken....

Kommentarer

  • Hej!

    Nu i oktober har det varit en del norrsken som synts även i södra delarna av Sverige. Det är inte speciellt ovanligt med så sydgående norrsken när solen ligger nära aktivitetsmaximum i den 11-åriga cykeln, mera sällsynt nu när solen är tämligen inaktiv.

    Att det främst är under vinterhalvåret som norrsken uppmärksammas beror på att himlen i norra Sverige (där norrskenen är vanligast) är alltför ljus på sommaren.

    En bra sida med norrskensförutsägelser är denna:

    http://www.spaceweather.com/